Direktlänk till inlägg 9 maj 2010

vara eller icke vara...i tjänst

Av aretsmama - 9 maj 2010 08:12

Funderar kring det här med anställningsintervjuer. "Många bollar i luften" och "spindeln i nätet" låter för mig väldigt klichéartat och jag skulle inte välja de omdömena om mig själv. Men när arbetsgivaren själv utformar en annons med dessa kravspecifikationer, är det uttryck man förväntas använda då?


Hur proffsig ska man vara? Ska man vara så proffsig att man blir distansierad och inte visar sin personlighet? Eller ska man visa sig själv och anses för personlig?


Sunda förnuftet används, och arbetsförmedlingen och bekanta ger tips om hur man ska vara för att vara "rätt". Men vad är "rätt" när alla arbetsgivare är olika? Det är ju individer som anställer - inte en databas med resultat av svaren från ett frågeformulär. Även om det i vissa fall nästan är så. Löjliga problemlösartest och personlighetsfrågor som inte säger mycket om hur en person faktiskt fungerar i praktiken, eftersom de flesta "med alla hemma" har vett på att förstå ungefär vad de är ute efter för svar.


Och hur glider man undan på familjefrågorna som ställs så diffust att de inte kan anses som diskriminerande? Man kan ju inte ljuga om barn och civilstånd. Man kan heller inte, om man är intresserad av jobbet vill säga, säga att det inte är intressant fakta för jobbet...


Och det som gör mig fantastisk hos en arbetsgivare kan ha motsatt effekt hos en annan.


Jag kan bara vara mig själv så klart, och hoppas på att jag faller dem i smaken. Och så kan man ju alltid hoppas på att alla andra intervjuade är riktiga puckon..


I kampen om jobben har man hundratals ibland tusentals rivaler. Att ens komma så långt som till en anställningsintervju är sällsynt - och beror nog mest på tur. Nä, jag förringar absolut inte min person eller kompetens. Men om jag som arbetsgivare bland de 50 första hittar 10 intressanta sökande så skulle jag inte gå igenom resten - åtminstone inte med samma glöd som när jag påbörjade urvalet.


Så nu ska jag på anställningsintervju för ett jobb jag verkligen, verkligen vill ha. Det var längesedan jag sökte ett jobb med känslan av "WOW" utan mest för att man måste. Nu har "wow" resulterat i intervju. Hade jag inte känt "wow" hade jag varit coollugn och hoppats på det bästa. Men nu när hela min kropp bara skriker: "VILL HA, VILL HA, VILL HA!" då är det svårt att vara helt cool.


Åh, vad jag vill! Och åh, vad jag hoppas! Måtte de andra sökanden vara otrevliga, ointresserade, inkompetenta puckon!


I krig och kärlek är allt tillåtet sägs det. Helt fel, tycker jag. Men när det gäller jobbsökande, DÅ får man tänka precis vad man vill om rivalerna som är ute efter det du vill ha.

 
 
Kristin

adress.com " title="http://You know the adress.com " target="_blank">Kristin

9 maj 2010 08:49

Oj, oj, oj vad jag hoppas att du får ett utav de där två jobben, även om du kanske hellre får det ena än det andra i en drömvärld. Men jag håller timmarna lika hårt för båda jobben. *hoppas hoppas*

http://You know the adress.com

 
Åsa

Åsa

9 maj 2010 09:27

*gääsp* har jobbat hela natten, fick ett jobb i Thn, collateral-style. :-))

http://xecute.bloggplatsen.se

 
Bea

Bea

9 maj 2010 09:32

Krstin, TACK! Och jag hoppas jag med :)
Åsa, måste nog dricka mer kaffe för jag har uppenbarligen inte vaknat ännu. Fattar nämligen noll..

http://aretsmama.bloggplatsen.se

 
riesling

riesling

9 maj 2010 09:46

Jag håller tummen för dig och hoppas verkligen att du får jobbet!

Jag följer dig med stort intresse och tycker att du skriver jättebra!
You, go, girl!

http://riesling.bloggplatsen.se

 
Bea

Bea

9 maj 2010 17:24

Tack! Dubbelt tack! Både för att du gillar min blogg och för att hållna tummar!!

http://aretsmama.bloggplatsen.se

 
filozophie

filozophie

9 maj 2010 23:31

Jag är jätteledsn men jag kommer varken hålla tummar eller tår för dig... jag tror nämligen att det är en självklarhet att du ska ha det jobbet du vill ha. Du har ett engagemang, en passion och en glöd när du verkligen brinner för något, det märks tydligt här och märker arbetsgivaren inte det är det inget jobb du skulle trivts med i längden tror jag. Av denna anledningen tänker jag inte hålla några tummar och tår - jag tänker bli den förste att Gratulera hoppas jag;)
Stor kram/FiloZophie

http://www.filozophie.bloggplatsen.se

 
Åsa

Åsa

9 maj 2010 23:31

Ameh, hallååååå därborta i Trollhättestugan! :-))
Jag syftade på filmen "Collateral", där yrkesmördaren Tompan Cruise åker runt i en taxi en hel natt och har ihjäl personer som några andra personer tycker är i vägen. Dvs, jag har hjälpt dig så att det inte finns några andra arbetssökande som är ivägen för dig. ;-)

http://xecute.bloggplatsen.se

 
Bea

Bea

9 maj 2010 23:37

TACK Filozophie! Vilka underbara ord att få. Jättetack! Och jag önskar du har rätt.
Åsa, jag ser inget annat än barnfilmer. Du får hänvisa till "Bilar" eller "nasses stora film" om du vill att jag ska förstå.

http://aretsmama.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av aretsmama - 13 juni 2013 19:41


Livet som autistförälder del 20468, typ. Jävla förbannade byråkrati    Eller ”jävla förbannade brist på förståelse”   Att mötas av byråkrati och blanketter är surt. Men att mötas av argumentet "så har många det" när man vänder sig...

Av aretsmama - 8 februari 2013 16:38

Ikväll är det ett år sedan min "en gång svägerska, alltid svägerska", extralillasyster och djupt saknade vän med det bubblande skrattet somnade ifrån jorden och lämnade oss kvar, i förtvivlan. Jag är säker på att jag såg världen mörkna lite den kvä...

Av aretsmama - 9 februari 2012 19:35


      Med förtvivlan i bröstet skriver jag nu att en mamma och en pappa har mist sin älskade dotter. En alldeles för liten gosse med rött hår har inte längre någon mamma kvar. En man har förlorat sin älskade livskamrat efter ett nästan bara p...

Av aretsmama - 1 februari 2012 21:15


Idag har jag gjort något jag inte gjort på minst två år. Jag har varit sorgsen över att Edvin är autistisk. Jag fick mail med filmer och foton av pappa på när mina barn var små. Alltså riktigt små, max två-tre år. Så söta! Och så små. När jag tit...

Av aretsmama - 23 januari 2012 19:45


Min blogg snittar på fem läsare dagligen.     (Och all eloge och tacksamhet till dessa enträgna människor som besöker en blogg som inte bloggas på. Tack till er!)   Men nu.....! Det är helt fantastiskt! För första gången är det inte en egotri...

Ovido - Quiz & Flashcards